Takaisin edelliselle sivulle

Tulorekisterä aletaan käyttää työsuojeluvalvonnassa vuonna 2020

Tulorekisterä aletaan käyttää työsuojeluvalvonnassa vuonna 2020

3.12.2018

Kansallinen tulorekisteri otetaan käyttöön 1.1.2019. Tulorekisteri on sähköinen tietokanta, joka sisältää kansalaisten palkka-, eläke- ja etuustiedot. Ensimmäisessä vaiheessa tulorekisteriin ilmoitetaan maksetut palkat ja muut ansiotulot. Toisessa vaiheessa vuoden 2020 alusta tulorekisteriin ilmoitetaan myös tiedot maksetuista eläkkeistä ja etuuksista. Tulorekisteristä vastaa Verohallinto.
 
Työsuojeluvalvonnassa tulorekisteriä aletaan käyttää vuonna 2020. Ensisijaisesti sitä käytetään työsuhteen vähimmäisehtojen noudattamisen valvontaan. Työsuojeluviranomainen saa tulorekisteristä vain palkkatietoja, ei eläke- tai etuustietoja ja sillä on velvollisuus seurata rekisterin oikeaa käyttöä.
 
Työsuojeluvalvonnalle tulee tulorekisteriin erilaisia käyttäjäprofiileja eri tehtäviin liittyvää tiedonhakua varten. Profiilit tullaan räätälöimään eri tehtäviin liittyvien tietosisältöjen mukaan. Työsuojeluvalvonnan keskeisimmät käyttäjäprofiilit liittyvät ulkomaisen työvoiman käytön, tilaajavastuulain sekä työsuhdeasioiden valvontaan tai toiminnan harjoittajan selvittämiseen. Tietoa voidaan hakea esimerkiksi tulonsaajan tai maksajan näkökulmasta. Voidaan etsiä vaikka tietyn tulonsaajan saamat palkat tai tietyn maksajan eri henkilöille maksamat palkat tietyllä aikavälillä.

Lisätietoja tulosrekisteristä:
www.tulorekisteri.fi

Jaa tämä sivu